Със съдействието на проект “Подкрепа на ЕСФ за схема за чиракуване и стажуване” на Европейската комисия, чрез организацията “Ecorys”, МТСП организира тридневен семинар на тема: “Развитие на обучението чрез работа (дуално обучение) в България” от 24 до 26.09.2014 г.
В семинара взеха участие представители на МТСП, МОН, МИЕ, НАПОО, АЗ и социалните партньори.
лектор на семинара беше д-р Андрю МакКохан от Великобритания, експерт по ПОО, с над 20 години опит като изследовател и консултант във Великобритания и Европейските институции.
В пет сесии лектора представи следните теми:
Стандарти и качество на обучението чрез работа (дуално обучение);
Участие на работодателите, обучаващите институции, ролята на държавата;
Целеви групи и наемане за чиракуване;
Оценка и сертифициране на резултатите от обучението;
Мониторинг и оценка на ефективността.
Авторът презентира общите принципи и добри практики от дуалното обучение във Великобритания, Германия, Финландия.
Откроиха се следните основни изводи:
1. Разписана Регулаторна рамка за отговорностите и правата на участниците в Дуалното обучение в България, базирана на Европейските и национални инструменти за качество.
2. Разработени учебни планове и програми за дуално обучение, съвместно с участниците в обучението, ползвайки стандартите (ДОИ за придобиване на професионална квалификация по професии) за професионално обучение.
3. Осигуряване на финансирането на дуалното обучението. Като най-подходящо беше предложено финансиране от смесен вид: обучаваща институция (средства по проекти, фондове за развитие на местно ниво): работодател (държавна субсидия, фондове за развитие от браншови организации): обучаем (лични средства или отпуснат кредит за такова обучение).
4. Контрол на качеството: органи ангажирани с процеса за контрол на качеството на национално, регионално и местно ниво; външна оценка, вътрешна оценка, самооценка.
5. Акредитация на работните места обявени за обучение от работодателите – да се осъществява от външни оценители (съвместна дейност на национални и регионални органи, отговорни за качеството на обучението).
6. Оценяването на приключилото обучение, да се извършва с еднакви критерии за оценка на една и съща квалификация, оценката да е количествена и да е споделена между работодателя и обучаващата институция.
7. Задължителен мониторинг, за да се поддържа дуалното обучение в дефинираните граници.
8. Оценка на въздействието от проведеното дуално обучение.
9. Създаване на култура за поддържане на качеството на обучението и оценяване на въздействието.
10. Няма европейски еталон, който да се приложи автоматично. Всяка европейска държава създава свои предпоставки и следва своя път в развитието на обучението чрез работа (дуално обучение).
Информацията от семинара е много полезна и навременна за България с оглед предстоящото разработване под ръководството на МОН на проект на Наредба за условията и реда за организиране и провеждане на обучение чрез работа (дуално обучение), произтичаща от промените в Закона за професионалното образовани и обучение, обнародван в брой 61 от 25.07.2014 г. на Държавен вестник.