През 2013 г. Списъкът на професиите за професионално образование и обучение (СППОО) бе допълнен с две нови професии в сферата на строителството по предложение на обучаващи институции в партньорство с бизнеса. Това са “Реставратор-изпълнител” и “Техник-реставратор” на обекти от културното наследство – недвижими културни ценности. Списъкът с професии за обучение включва вече 239 професии с различна трудност, свързани с различни икономически дейности – туризъм, икономика, селско стопанство, строителство, социални дейности и др.
Реставратор-изпълнителят реставрира конструктивни елементи на сгради, съоръжения и обекти от културното наследство-недвижими културни ценности, като изпълнява кофражни, армировъчни, бетонови и зидарски работи, дърводелските работи, полага мазилки и шпакловки, прави облицовки и настилки, боядисва и изпълнява тапетни и декоративни работи.
Част от уменията, които трябва да бъдат усвоени при обучение по професия “Реставратор-изпълнител”, посочени в държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по тази професия са: “реставрира конструктивни, пластично-художествено декоративни, елементи на сгради от културното наследство – недвижими културни ценности”; “изпълнява покриви с каменни плочи или с турски керемиди”, “сглобява дървени покривни конструкции, гредоред и дървени стълби, изпълнява дюшеме и черен под”. Всички знания и умения на Реставратор-изпълнителя са описани в държавното образователно изискване (ДОИ) за придобиване на квалификация по тази професия, разработено в Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО) от екип включващ работодатели, реставратори и обучаващи. Държавните образователни изисквания по професиите “Реставратор изпълнител” и “Техник-реставратор” бяха приети на 18 декември 2013 г. от Управителния съвет на НАПОО.
Предложението за включване на новите професии в Списъка с учебни професии е подкрепено от предприятия – “Енемона” АД, “Главболгарстрой” АД, “Стройексперт-СЕК” и др., обучаващи институции – Професионалната гимназия по строителство архитектура и геодезия “П. Пенев”, Русе, Професионалната гимназия по строителство и архитектура, Пазарджик, Софийска гимназия по строителство архитектура и геодезия “Христо Ботев”, Строителен квалификационен център, София, ЦПО “Виктория-ПМ”, Варна, Център за професионално обучение “Виана”, София, професионални синдикални организации Федерация “Строителство, индустрия и водоснабдяване” към КТ Подкрепа и др.
В професионалните обучения в страната, завършващи с издаване на Свидетелство за професионална квалификация или Удостоверение за професионално обучение трябва да се усвояват именно компетенциите, описани в държавното образователно изискване по всяка професия. Право да издават такива държавно признати документи след проведено професионално обучение имат само професионални гимназии (392 в цялата страна) и центрове за професионално обучение на възрастни (лицензираните центрове, които имат право да предлагат професионално обучение към януари 2014 г. са 908).
Каква е продължителността на обучение – по професия “Техник реставратор” обучението е с продължителност мин. 960 часа. Продължителността на обучението по професия “Реставратор-изпълнител” е мин. 660 учебни часа. Поне половината от тези часове са предназначени за усвояване на практически умения – в работилница или на конкретни работни места. В курсове за обучение на техник-реставратори могат да бъдат включени лица, които имат поне диплома за средно образование.
Kак може кандидатите за обучение да изберат лицензиран център, в който да учат? В Информационната система на НАПОО на адрес https://is.navet.government.bg е възможно да се направи справка по населено място, или по професия и да се открият центровете на територията на цялата страна, които предлагат обучение по различни професии. Професиите, свързани с реставрация, са нови и все още няма лицензирани центрове, които да предлагат такова обучение. Една от причините вероятно е, че в ДОИ са посочени доста високи изисквания към обучаващите институции относно материалната база – напр. трябва учебната работилница е необходимо да разполага със специализирани инструменти за реставрация на конструкции и на декоративни елементи.
Каква е нуждата от такива специалисти? Имат ли шансове завършилите обучение по реставрация да си намерят работа. По данни на ЮНЕСКО страната ни е на трето място след Италия и Гърция по своето културно-историческо наследство в Европа. Къщи, мостове, крепости и други съоръжения съществуват на неизброимо много места в България – част от тях реставрирани и добре поддържани вече са част от програмите на български и чужди туристи. Голяма част от тези съоръжения обаче не се стопанисват добре и се рушат – и една от причините е липсата на добре подготвени специалисти, които могат да ги възстановят и поддържат.
Съгласно държавното образователно изискване по професия “Реставратор-изпълнител”, завършилите обучение по тази професия могат да бъдат назначавани като Помощник-реставратори, Работници по обработване и художествено оформяне на каменни изделия, Тенекеджии на орнаменти, Работници на подови облицовки и настилки, Гипсаджии на орнаменти, Бояджии, декоратори на стенни пана, Работници по изработване на релефни изображения. Завършилите обучение по професия “Техник реставратор” могат да работят и като технически ръководители, строители или чертожници не само на културни паметници, а и на други съоръжения.
Реставратор-изпълнител е една от професиите, по които ще бъдат обучени безработни лица по програма КЛИО, финансирана по Националния план за действие по заетостта през 2014 г. Получилите квалификация лица ще бъдат ангажирани в дейности по опазване, поддържане, реставрация и обслужване на обекти – недвижимо културно наследство.