На 28 октомври 2015 г. в гр. София Националната агенция за професионално образование и обучение (НАПОО) с подкрепата на Центъра за развитие на човешките ресурси (ЦРЧР) проведе кръгла маса на „ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВА В ПРОФЕСИОНАЛНОТО ОБРАЗОВАНИЕ И ОБУЧЕНИЕ В СЕКТОР ТУРИЗЪМ“, която се състоя в рамките на честването на петнадесет години от създаването на НАПОО.
Гости на събитието бяха г-жа Ваня Кастрева, заместник министър на образованието и науката, г-жа Емилияна Димитрова, председател на Национална агенция за професионално образование и обучение, г-жа Мая Никовска от Министерство на туризма, представители на Агенция по заетостта, Българска туристическа камара, Българска хотелиерска и ресторантьорска организация, Асоциация на експертите в туризма, Асоциация на българските туроператори и туристически агенти, представители на висши учебни заведения и професионални гимназии и центрове за професионално обучение. В кръглата маса с презентации, представящи проучвания, анализи, добри практики участваха представители на НАПОО, МОН, Софийски университет „Климент Охридски“, Югозападен университет „Неофит Рилски“, Университета по хранителни технологии – Пловдив, представители на бизнеса и на центрове за професионално обучение.
В България в центровете за професионално обучение за 2014 г. са обучени около 6350 лица в областта на хотелиерство, ресторантьорство и туризма, като броят на обучените лица остава постоянен за последните години. Най-голям интерес има към професиите, по които работодателите обявяват свободни работни места, а именно готвач – 1940 лица, сервитьор-барман – 1121 лица, камериер – 853 лица. Други професии, към които се наблюдава сравнително голям интерес са екскурзовод – обучени са 355 човека, администратор в хотелиерството – 275, ресторантьор – 474 лица.
В професионалните гимназии за учебната 2014/2015 г. се обучават 22052 ученици (във всички класове), като за последните години броят им е без съществени промени. Най-популярните професии са ресторантьор (6578 ученици), готвач (5282 ученици), хотелиер (2953 ученици) организатор в туристическа агентска дейност (2750 ученици).
Признаването и валидирането на предходно учене, както и на придобит на работното място опит и получаване на сертификат за усвоените компетенции е особено актуално за професиите в сферата на туризма. Често в учебните планове и програми в професионалното образование и във висшето образование е предвидено усвояване на едни и същи компетенции, и не се взема предвид какво обучаваните вече знаят и могат от предишния си опит . За последните десетилетия много граждани са били наети в този отрасъл, без да са завършили професионално образование или обучение. Тези хора биха могли да се включат в надграждащо обучение, за да са в състояние да отговарят на все по-взискателните клиенти и работодатели. За да се осъществява успешно прехода и признаването е необходимо всяка подсистема да опише „резултатите от учене“ – знания умения и компетентности по всички професии (в системата на проф. образование и обучение) и по всички специалности (за системата на висше образование)
Както за разработване на нови учебни планове така и за валидирането е необходимо да се диференцират резултатите учене на:
- Общи за всички професии: комуникация, способност за учене, иновативност и творчество, езикови умения, прилагане на познанията в нов контекст, социално взаимодействие, отношение и ценности;
- Резултати от учене, специфични за туризма: дигитални, езикови, междукултурно общуване;
- Специализирани: обслужване на клиенти в неравностойно положение, сигурност и безопасност на туристите
- Тясно специализирани по професия/длъжност, респективно вид туризъм: на пример голф туризма, някои СПА и уелнес услуги, теласотерапия, екзотични и специализирани процедури, хазартния туризъм и други.
Инструмент улесняващ идентифицирането и признаването на резултатите от учене е матрицата Be-twin разработенa по проект с участието на Югозападен университет „Неофит Рилски“ –
Добра практика, установена в други страни (Белгия, Полша, Турция, Португалия и др.) е в обучението да се обръща специално внимание за усвояване на умения за обслужване на лица с двигателни и други затруднения, възрастни туристи, деца. Например на рецепцията на хотел ако двама граждани се регистрират всеки от тях получава формуляр за регистрация от ръцете на администратора. Ако лице в инвалидна количка с придружител се регистрират – администраторът подава двата формуляра за регистрация на придружаващото лице – правилно ли е? Беше представен модул за обучение, разработен в рамките на проект „Достъпен Tуризъм за всички – професионално обучение за хотели и ресторанти за обслужване на клиенти с увреждания“, финансиран от програма Леонардо да Винчи, на базата на проучване на потребностите, който е насочен към усвояване именно на такива умения.
Работодателите констатират липса на така наречените „меки умения“ – умения за екипна работа, комуникативност, готовност за повишаване на квалификацията, инициативност, предприемачество, лидерски умения. Имат изисквания и по отношение на формирането на личностни качества – очакват заетите при тях лица да проявяват лоялност, да бъдат отговорни и точни.
Особено много се държи на уменията за работа с компютър – както общи умения, така и за ползване на специализиран софтуер, ползването на чужд език (и повече от един) и др.
Дискусионен остава въпроса за необходимостта от нови професии в туризма, насочени към управление на дестинациите – на какво ниво трябва да бъдат те – в професионалното образование и обучение и във висшето образование, какви компетентности трябва да се усвоят във всяка от двете образователни подсистеми.
На форума беше засегната и темата за уменията и квалификацията на преподавателите и значението им за качеството на обучение. Методът на „провокацията“, „влизането в обувките на клиента“ и др. са особено ефективни за професии, свързани с непосредствена работа с клиенти, каквито са повечето професии в туризма.
Участниците в кръглата маса подкрепиха становището, че колкото и добро да е представянето на работещите в сферата на ресторантьорството и хотелиерството то не е достатъчно за да се превърне страната в атрактивна дестинация – необходими са големи и чисти плажове, лесен и бърз достъп до ски пистите, добре подготвени умеещи да говорят езици и увлекателно разказващи музейни работници, по-добра реклама на археологическите забележителности, уредена инфраструктура и разбира се граждани, демонстриращи гостоприемство.