Във Финландия, Дания и Швеция се наблюдават високи нива на дигитални компетентности сред младите хора, благодарение на интеграцията на ИКТ в училищната и професионалната подготовка от ранна възраст. В Южна и Източна Европа (Гърция, България и др.) нивото на дигитални компетентности в ПОО е по-ниско.
Съвременният свят е доминиран от технологиите и цифровизацията. В този контекст дигиталните компетентности стават основна част от професионалното образование и обучение (ПОО). Те са от съществено значение както за личностното развитие, така и за професионалната реализация на младите хора.
- Дефиниция на дигитални компетентности в контекста на ПОО
Дигиталните компетентности включват знания, умения и нагласи, необходими за ефективно използване на цифровите технологии. В контекста на ПОО те са свързани с използването на информационни и комуникационни технологии (ИКТ) за решаване на проблеми, създаване на съдържание, комуникация и сътрудничество в професионалната среда.
Европейската комисия дефинира дигиталните компетентности в рамките на инициативата „Дигиталната програма за Европа“ като „ключови умения за всички граждани, необходими за пълноценно участие в обществото и на пазара на труда“.
- Политики и стратегии на Европейския съюз
ЕС активно насърчава развитието на дигитални компетентности чрез различни инициативи и програми. Някои от най-значимите включват:
- „Европейската програма за цифрови умения (Digital Skills and Jobs Coalition)“ – тази инициатива е насочена към подобряване на дигиталните умения на гражданите, включително на обучаващите се в ПОО. Програмата включва различни партньорства между публични и частни организации за разработване на образователни материали и ресурси.
- „Дигиталната програма за Европа (Digital Agenda for Europe)“ – стратегия, която определя цели за подобряване на достъпа до ИКТ и насърчаване на дигиталната грамотност, като част от по-широките усилия на ЕС за изграждане на цифрово общество.
- „Програма “Еразъм+“ – тя включва финансиране на проекти, насочени към подобряване на дигиталните компетентности в ПОО, както и на обмен на добри практики между държавите-членки.
- Сравнение на дигиталните компетентности в ПОО между държавите-членки
Дигиталните компетентности в ПОО значително варират между различните държави-членки на ЕС. Тези различия се дължат на различни фактори като икономическото развитие, наличието на ИКТ инфраструктура, инвестициите в образование и обучения, както и националните стратегии и приоритети.
- Северна Европа: Високи стандарти и водещи позиции
Страните от Северна Европа, като Финландия, Дания и Швеция, традиционно заемат водещи позиции в областта на дигиталното образование. В тези страни се наблюдават високи нива на дигитални компетентности сред младите хора, благодарение на интеграцията на ИКТ в училищната и професионалната подготовка от ранна възраст.
- Финландия – Финландия е известна с иновативния си подход към образованието и е една от най-успешните страни в ЕС по отношение на дигиталните компетентности. Във финландските училища и центрове за ПОО дигиталните технологии са интегрирани във всички аспекти на учебния процес.
- Дания – В Дания дигитализацията е ключов елемент на образователната система. Всички ученици и обучаващи се в ПОО имат достъп до висококачествени дигитални ресурси, а преподавателите са обучени в използването на нови технологии.
- Западна Европа: Активно развитие и подобряване
Страните от Западна Европа, като Германия, Франция и Нидерландия, също се отличават с висок стандарт на дигитални компетентности в ПОО. Тези държави инвестират значителни средства в подобряване на ИКТ инфраструктурата и обучение на кадри.
- Германия – Германия е една от водещите икономики в ЕС и това се отразява и на нивото на дигитални компетентности. Страната инвестира значителни средства в дигитализацията на професионалното образование, включително чрез програми за непрекъснато обучение на преподаватели.
- Франция – Франция активно насърчава дигитализацията в ПОО чрез различни инициативи, включително програмата „Grande École du Numérique“, която цели да подобри достъпа до дигитално образование за всички граждани.
- Южна и Източна Европа: Предизвикателства и възможности за подобрение
В Южна и Източна Европа нивото на дигитални компетентности в ПОО е по-ниско в сравнение с други региони на ЕС. Това се дължи на различни фактори като икономически трудности, недостиг на инвестиции в ИКТ и образованието, както и ограничен достъп до дигитални ресурси.
- България – В България дигиталните компетентности в ПОО са в процес на развитие, но има значителни предизвикателства. Липсата на достатъчно финансиране и остарялата ИКТ инфраструктура затрудняват пълната интеграция на цифровите технологии в образователния процес.
Националната програма „Обучение за ИТ умения и кариера” инициирана от Министерството на образованието и науката (МОН), представлява ключова стъпка в посока към изграждане на конкурентоспособна и висококвалифицирана работна сила в България. Програмата предоставя възможност на ученици от средните училища да придобият съвременни ИТ умения, които са изключително търсени на пазара на труда. Съчетавайки теоретично обучение с практически проекти, програмата цели не само да развие техническите компетенции на младите хора, но и да стимулира тяхната креативност и иновативно мислене. Това създава основа за успешна професионална реализация в сферата на информационните технологии, като същевременно подкрепя националните усилия за дигитализация и икономически растеж.
- Гърция – Подобно на България, Гърция също изпитва трудности с интеграцията на дигитални компетентности в ПОО, въпреки че има редица инициативи, насочени към подобряване на ситуацията.
- Препоръки и бъдещи перспективи
За да се подобрят дигиталните компетентности в ПОО в ЕС, са необходими координирани усилия на национално и европейско ниво. Някои от препоръките включват:
- Повишаване на инвестициите в ИКТ инфраструктура – Осигуряването на качествен достъп до интернет и модерно оборудване е от съществено значение за развитието на дигитални компетентности.
- Обучение на преподаватели – Преподавателите трябва да бъдат добре подготвени за използването на нови технологии и дигитални методи в учебния процес.
- Сътрудничество между държавите-членки – Обменът на добри практики и опит между различните държави може да помогне за по-бързото внедряване на дигитални компетентности в ПОО.
- Фокус върху непрекъснатото обучение – Възможностите за непрекъснато обучение трябва да бъдат разширени, за да се осигури актуализация на дигиталните умения в съответствие с нуждите на пазара на труда.
Дигиталните компетентности са от ключово значение за успешната професионална реализация в съвременния свят. Въпреки че в ЕС се наблюдават значителни различия между държавите-членки по отношение на нивото на дигитални компетентности в ПОО, всички страни имат потенциал за подобрение. Чрез координирани усилия на национално и европейско ниво може да се постигне значителен напредък в тази област, което ще допринесе за по-добрата подготовка на младите хора за бъдещето.
Повече информация по темата, може да откриете на следните линкове:
- „Рамка за дигитални компетентности“: https://www.ipa.government.bg/bg/ramka-za-digitalni-kompetentnosti .
- План за действие в областта на цифровото образование (2021—2027 г.) : https://education.ec.europa.eu/bg/focus-topics/digital-education/action-plan .
- „Digital Skills and Jobs Coalition“ : https://digital-skills-jobs.europa.eu/en/about/digital-skills-and-jobs-coalition .
- „Програма в областта на цифровите технологии за Европа“: https://www.europarl.europa.eu/factsheets/bg/sheet/64/digital-agenda-for-europe .
- „Дигиталните компетенции: жизненоважни за учителите и учениците на 21-ви“, ЕПАЛЕ: https://epale.ec.europa.eu/bg/resource-centre/content/digitalnite-kompetencii-zhiznenovazhni-za-uchitelite-i-uchenicite-na-21-vi .
- „Изграждане на цифровото бъдеще на Европа“: https://commission.europa.eu/strategy-and-policy/priorities-2019-2024/europe-fit-digital-age/shaping-europes-digital-future_bg .
- „Европейска програма на уменията“: https://short-link.me/Lvgl .
- НП “Обучение за ИТ умения и кариера” към МОН: https://it-kariera.mon.bg/e-learning/ .